Печатните медии у нас масово нарушават данъчните закони. Такива заключения могат да се направят от справка на Националната агенция по приходите (НАП).

За това ни съобщават от Медиапул, а ние искрено сме изненадани. Как може хората, които трябва да следят изкъсо спазването на законите, самите те да ги нарушават?

Едва 12 от 58 проверени от НАП издания са изрядни. 

Това са българските медии! Разбирате ли, че дори половината не са изрядни. Всеки ден се  сблъскваме с корупция и измами. Самите медии постоянно говорят за това и осъждат на страниците си подобни постъпки.

И накрая кавко се оказва – те самите нарушават закона.

За проверката се разбра на 3 август 2015 г., след като в. „Сега“ съобщи за започналата ревизия към изданието. Тя се случи малко след като премиерът Бойко Борисов публично атакува изданието, че пише за съюза ГЕРБ-ДПС, който блокира ключови реформи за страната.

Тогава НАП съобщи, че проверява не само този вестник, но и всички издатели на централни печатни медии. И посочи, че мотивът за проверките е доклад за данъчните рискове от юни 2015 г., който показал, че има риск от избягване на облагане в сектора на издателите на печатни издания.

От справката, предоставена от НАП, излиза, че ревизията на „Сега“ е възложена две седмици преди публикацията, на която премиерът е реагирал. Според приключилия вече анализ на данъчните, изданието се оказва изрядно.

Ккато казахме по-горе, едва 12 от 58 ревизирани от НАП печатни издания обаче са били изрядни и нямат никакви допълнително установени задължения за данъци или осигуровки.

При 43 издания, или 74% от ревизираните, са разкрити „спестени“ данъци или осигуровки, част от които впоследствие са били внесени в хазната. Не става ясно обаче дали става дума за обичайни нередности и грешки или за умишлено избягване на данъци.

Проверката на НАП е обхванала издателите на почти всички основни вестници и списания на пазара, включително разпространителски фирми като „Агенция Стрела“ с управляващ главния издател на „24 часа“ Борислав Зюмбюлев и печатници като „Печатница София“ на Венелина Гочева.

Сумата на установените задължения е данъчна тайна

В списъка на проверяваните липсва „Нова българска медийна група холдинг“ (в. „Монитор“, „Телеграф“, „Политика“, „Меридиан мач“, „Борба“), който доскоро бе собственост на Ирина Кръстева, но мина във владение на сина й Делян Пеевски, който стана едноличен собственик на „Балканска медийна компания“, която държи 100% от НМГХ.

Другото изключение от списъка на проверяваните е „Икономедиа“ АД (в. „Капитал“ и „Капитал daily“, сайтът dnevnik.bg), управлявано от Галя Прокопиева и Теодор Захов. „Икономедиа“ обаче беше подложена на пълна данъчна ревизия през 2014 г.

Засега няма коментар от НАП поради каква причина е пропусната „Нова българска медийна група холдинг“.

Сред издателите, при които са засечени допълнителни задължения, са „Медийна група България Холдинг“ („24 часа“), „Медиа холднинг“ АД (в. „Труд“),  „Ню медиа груп“ АД (в. „Уикенд“, „Всеки ден“), „Обединени свободни медии“ ЕАД на Валери Запрянов и Тошо Тошев (в. „Преса“), „Интермедиа“ ООД (в. „Шоу“, „Доктор“, „Над 55“, „Женски тайни“, „Врачка“ и сайта blitz.bg), „България днес“ (в. „България днес“, собственост на „168 часа“ ЕООД), „Обединени български вестници“ (собственик на ИПК „Родина“), „Дума 2008“ ЕООД (в. „Дума“), „Банкер“ ООД и „Финансова информационна агенция“ ООД (в. „Банкер“), „ПМ Прес“ на Петър Манджуков (в. „TV Сага“), „Кроз“ АД на Кристина Патрашкова (в. „Галерия“), „Топ Нюз“ ЕООД (topnovini.bg), „Коопмедия“ ООД (в. „Земя“, „Вестник за дома“), „Тема спорт“ ЕООД (в. „Тема спорт“), „7 дни спорт“ ЕООД (в. „7 дни спорт“), „Класа България“ ЕООД (в. „Класа“), „Южен кръст 2001“ ЕООД на Петьо Блъсков, „Гласове“ ЕООД на Явор Дачков („Гласове“) , „Приятелите на монд дипломатик – България“ („Монд дипломатик“), „Български фермер“ ООД (в. „Български фермер“).

При две от фирмите – „Агенция Стрела“ и „България днес“, освен допълнителните задължения, които са открити, са издадени и наказателни постановления за нарушения на Закона за счетоводството.

Сред нарушителите са и издателите на в. „Русия днес“, в. „Застраховател“, „Търговски вестник“; регионални вестници като дупнишкия в. „Вяра“, пернишките в. „СъПЕРНИК“ и „Градски вести“, също така издания като в. „Гимназист“ и „Рики – кандидат-гимназист“.

Много по-лесно е обаче да ви изброим 12-те издания, които СА спазили законите. Тази бройка май ще се окаже символична, но наистина е трагично щом толкова малко медии смятат, че е редно да спазват правилата.

Сред 12-те изрядни пред данъчните издания най-известните са вестниците „168 часа“, „Сега“ и „Стършел“. Ревизията на НАП не е открила допълнителни задължения и при най-големия издател на списания у нас „СББ Медия“, чийто по-популярни продукти са Cosmopolitan, National Geographic, Elle, Men’s Health, Story, „Блясък“, „Журнал за жената“, „Моето дете“ и др.

И какво излиза – някои жълти медии, които постоянно са критикувани, че пишат лъжи на своите страници са по-изрядни от сериозни медии с име?

Наистина, ние от „Гласът на младите хора“, се чудим как е възможно медии с име да допуснат такова нещо. Определено медийната среда в Бългрия е интересно нещо. Няма да спрем да се учудваме как у нас във всяка една сфера има скътаване.

Нашите медии си позволяват да нарушават данъчните закони, а ние искаме да спазват журналистическите. Сигурно затова и журналистиката ни е на такова ниво.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s